Ge´nspireerd door een roman

“Voor een goede manager maakt het niet uit voor welke zaak hij werkt. Hij gebruikt overal dezelfde technieken.” Arjan Drost, directeur van The Housestyle Company, werkte voor diverse multinationals om uiteindelijk zijn heil te vinden in zijn eigen zaak. “Ik ben ge´nspireerd door een roman.”

Drost las het boek Kaas van Willem Elsschot waarin de hoofdrolspeler besluit zijn huidige baan op te zeggen om kaasverkoper te worden. Dat besluit bracht hem op de gedachte ook voor zichzelf te beginnen, alleen wel anders dan de hoofdrolspeler in het boek. “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Toen ik niet genoeg bevrediging kreeg uit mijn baan in loondienst, besloot ik in 2002 The Housestyle Company op te richten.” Drost begeleidt bedrijven die een nieuwe huisstijl willen. “Huisstijlen worden steeds belangrijker. Ik vergelijk het met de auto-industrie: vroeger wist je dat Duitse auto’s lelijk maar degelijk waren en Franse wagens mooi maar roestig. In de loop der jaren is de techniek naar elkaar toe gegroeid, en moet men zich op een andere wijze onderscheiden. Dan blijkt dat het belang van visuele communicatie toeneemt.”

Als afgestudeerd bedrijfskundige kwam hij onder meer via chipsfabrikant Smiths, filmdistributeur RCV en spelgigant Jumbo uiteindelijk als directeur bij zeilschip-verhuurder Sailtrack terecht. Van veel markten thuis dus. “Een goede manager maakt het niet uit welk product hij aanbiedt.” Drost heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd op gebied van huisstijlen. “Het grote voordeel van een eigen bedrijf is het direct in de praktijk kunnen brengen van eigen ideeŰn. Bij grote multinationals is het veel lastiger om een goed idee in de praktijk te brengen.”

Weerspiegeling van je imago
De kaasverkoper uit het boek van Elsschot trapte uiteindelijk in een bekende val. “Hij hield zich meer bezig met randvoorwaarden, dan met datgene wat hij eigenlijk moest doen: kaas verkopen. Het is een val waar veel managers intrappen.” DÚ fout die bedrijven veel maken, is het inhuren van louter een reclamebureau voor de invoering van een nieuwe huisstijl. “Er komt zoveel meer bij kijken. Het gaat veel verder dan alleen een logo op je briefpapier: het weerspiegelt uiteindelijk het imago dat je wilt uitdragen.”
 
 > Nieuws > Artikelen > Artikel Management View

Powered by CMSimple